سرخط خبرها

دادگاه نجفی آغاز شد

  • کد خبر: ۱۰۱۱۱
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
دادگاه نجفی آغاز شد
جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز،  امروز ششم آذرماه سال جاری، دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

قاضی کشکولی در ابتدای جلسه دادگاه رسمیت جلسه را اعلام کرد و گفت: عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان ۵ نفره، متهم پرونده، وکلای مدافع وی و نماینده دادستان در جلسه حضور دارند.

وی اظهار کرد: در این مرحله از رسیدگی پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری بابت نگهداری غیرمجاز سلاح در مقام فرجام‌خواهی، شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور دایر بر نقض تحقیقات از دادنامه صادره از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران پرونده در مسیر رسیدگی جهت انجام تحقیقات مقدماتی قرار گرفت.

رئیس شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران خاطرنشان کرد: با ارجاع امر به هیئت ۵ نفره کارشناسان دادگستری و انجام کارشناسی‌های مربوطه در زمان تعیین شده توسط هیئت مذکور و هیئت قضایی نهایتا هیئت کارشناسان در مهلت تعیین شده اعلام نظر کردند.

اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و استعفای وکلای مدافع آن‌ها در جلسه دادگاه حضور نیافتند
وی در ادامه در خصوص علت عدم حضور اولیای دم در جلسه دادگاه اظهار کرد: اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و استعفای وکلای مدافع آن‌ها حضور نیافتند.

قاضی کشکولی تصریح کرد: در ابتدا خواسته می‌شود تا حضار در اجرای مقررات ماده ۳۵۴ نظم دادگاه را رعایت کنند.

وی در این بخش از جلسه دادگاه از اختیاری نماینده دادستان خواست تا مطالب خود را در خصوص نوع قتل و از حیث اخلال در نظم عمومی ارائه دهد.

توضیحات نماینده دادستان در خصوص نوع قتل/ ادعای کمانه کردن گلوله با توجه به کاذب بودن سقف حمام مردود است


نماینده دادستان در ادامه تصریح کرد: محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی، بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه به اتهام مباشرت در قتل عمدی همسر خود با سلاح گرم نیمه خود‌ساز و حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه عمدی به مقتول از لحاظ جنبه خصوص قتل عمدی اولیای دم اعلام گذشت فرمودند و آقای نجفی از قصاص رهایی یافت، البته دادسرای جنایی تهران در این زمینه از همان ابتدا تلاش خود را به کار گرفت و اگر برخی از ادعا‌ها از سوی برخی از افراد مطرح نشده بود همان زمان اولیای دم اعلام می‌کردند.

اختیاری عنوان کرد: در خصوص جنبه عمومی جرم خلاف ادعا‌های وکلای مدافع در خصوص کمانه کردن گلوله با توجه به کاذب بودن سقف حمام ادعا‌های مذکور مردود است و آقای نجفی در حمام ۵ گلوله شلیک کرده و گلوله اول به شکل معجزه‌آسایی از وسط بالش و بین پا‌های مقتول گذشته است گلوله دوم به کابینت روشویی برخورد کرده گلوله سوم پس ازبرخورد به دیوار شمالی حمام به سقف کاذب برخورد نموده گلوله چهارم به ضلع غربی حمام برخورد کرده و گلوله پنجم نیز به مقتول برخورد کرده است.

 

فرضیه کمانه کردن گلوله منتفی است


وی افزود: برخلاف ادعا‌های وکلای مدافع ۶ اثر اصابت گلوله در حمام قابل رویت است و خوشبختانه با اقدامات دادسرا و فک پلمب محل جنایت مصون از تعارض مانده است لذا فرضیه کمانه کردن گلوله منتفی است.

نماینده دادستان با مضحک خواندن حضور دو نفر در صحنه قتل و انجام قتل توسط فرد دیگر اظهار کرد: با توجه به نظر دیوان عالی کشور در خصوص این پرونده این طور به نظر می‌رسد که قضات محترم دادگاه در خصوص تمام موارد اتهامی مکلف به رسیدگی هستند.

وی با بیان اینکه قتل عمدی میترا استاد نه تنها موجب اخلال نظم و امنیت شده بلکه موجب اخلال در نظم و امنیت کشور و در عرصه بین‌المللی شده است، گفت: در این خصوص تقاضای اشد مجازات که همان ده سال حبس تعزیری است را دارم و در خصوص کشف سلاح غیرمجاز تقاضای اشد مجازات که دو سال حبس تعزیری است را دارم، در خصوص اتهام ایراد صدمه بدنی عمدی صرف از گذشت اولیای دم رفتار متهم منتهی به حدود آسیب‌های متعدد به اعضای بدن متوفی شده است، بنابراین با تجمیع شرایط چهارگانه احصائی و بزه ارتکابی متهم تقاضای اشد مجازات که ۵ سال حبس تعزیری است را دارم.

 

نماینده دادستان: تقاضای مجازات تکمیلی برای نامبرده را دارم


وی با بیان اینکه اقدامات محمدنجفی در خصوص قتل میترا استاد برای هر یک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات تعیین شود گفت: تقاضای مجازات تکمیلی برای نامبرده را دارم ضمن اینکه متهم مستحق هیچ گونه تخفیفی نیست.

بعد از اظهارات نماینده دادستان، قاضی کشکولی گفت: آقای اختیاری مطالب حاشیه‌ای بیان کردند که ارتباطی به کیفرخواست نداشت و من مجبورم مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی بیان کنم.

وی ادامه داد: در مرحله تحقیقات مقدماتی چالش‌هایی ایجاد شد که مورد اعتراض وکلای مدافع متهم قرار گرفت و از حیث رعایت اخلاق نیز برخی رسانه‌ها و برخی افراد به آن واکنش نشان دادند. با توجه به اینکه ما موظف به دادرسی منصفانه هستیم و باید خارج از احساسات دادرسی را ادامه دهیم، لذا پرونده به دیوان عالی کشور رفت و به آن رسیدگی شد و از چهار مورد اعتراض یک مورد پذیرش نشد، یک مورد قابل طرح نبود و دو مورد اعتراض وکلای مدافع نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: اغلب جرایم به لحاظ شرایطی که دارند و دلایلی که جمع‌آوری می‌شود، شرایط یکسانی را ندارد و با توجه به محل وقوع جرم و محل اقامت سکونت شخصی بعضا ممکن است شائبه‌هایی ایجاد شود.

قاضی کشکولی درباره عدم اظهار نظر دیوان عالی کشور به تعیین مجازات حبس گفت: برای قضات هیئت قضایی ما و وکلای متهم، ابهام ایجاد شد که وظیفه آن بود که این ابهام برطرف شود؛ لذا آن را مورد رسیدگی قرار دادیم؛ چرا که وظیفه هیئت قضایی رعایت موازین قانونی است که باید مقررات قانونی به دقت رعایت شود.

کارشناسان نظریه‌ای منطبق با تصمیمی که دادگاه در رأی اولیه گرفت ارائه دادند

وی افزود: بر این اساس طبق قانون از محل، کارشناسی انجام شد و کارشناسان نظریه‌ای منطبق با تصمیمی که دادگاه در رأی اولیه گرفت ارائه دادند، زیرا کارشناسان اولیه اظهار نظر کرده بودند؛ ما مکلف بودیم نظریه را به طرفین پرونده ابلاغ کنیم.

قاضی کشکولی افزود: وکلای متهم نظریه را مطالعه کردند که بر این اساس لایحه‌ای از سوی آن‌ها تقدیم شد که به نظریه اعتراض نکردند، اما با حفظ حق اعتراض تقاضای نظریه تکمیلی را دادند که هیئت ۵ نفره در جلسه دادگاه حضور داشته باشند و اگر سوالاتی باشد به این نظریه پاسخ دهد.

قاضی گفت: بر اساس شکایت اولیه شکات، تحقیقات صورت گرفت و از مطلعین از جمله مهیار صفری، علیرضا ببری، زهرا نجفی و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز سوالاتی پرسیده شد. همچنین گزارش اداره آگاهی برای نحوه معرفی و تسلیم فرد به مأموران انتظامی و تحویل اسلحه ۹میلیمتری و گزارش بازسازی صحنه جرم و معاینه جسد و گزارش پزشکی قانونی که فوت را بر اساس شلیک گلوله و برخورد آن ابتدا به دست و سپس به سینه دانسته‌اند، اخذ شد.

قاضی در ادامه به قرائت گزارش ۵نفره کارشناسان پرداخت و بیان کرد: پس از اعتراضات صورت گرفته نظریه هیئت ۵نفره کارشناسان به دادگاه تقدیم شد مبنی بر اینکه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بر روی بدن مرحومه میترا استاد مبادرت به شلیک ۵ تیر فشنگ جنگی با سلاح کمری صورت گرفته است و ضایعه رخ داده در ناحیه فوقانی سمت چپ قفسه سینه و تراکندن استخوان جناق اتفاق افتاده که در راستای یک کشمکش حادثه به وقوع پیوسته است.

قاضی افزود: بر اساس این گزارش متوفی عقب عقب رفته و پس از برخورد به وان حمام به داخل وان افتاده است که در نهایت باعث آسیب و مرگ وی شده است. همچنین تغییر شکل گلوله‌ها در زمان برخورد با دیوار کاملا مشهود است.

در ادامه قاضی خطاب به محمد علی نجفی گفت: با توجه به این گزارش وکلای شما تقاضای اظهار نظر از سوی کارشناسان کرده‌اند که عندالزوم به آن پرداخته شد.

قاضی در ادامه با تفهیم اتهام به محمدعلی نجفی مبنی بر مباشرت در قتل عمدی مرحومه میترا استاد از نجفی خواست توضیحات خود را بیان کند.

 

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->